Prowein 2024: Een Duurzame Toekomst voor de Wereld van Wijn

Prowein 2024 - Key Learnings en Hoogtepunten

Al 30 jaar vieren wijnprofessionals hun liefde voor wijn in Düsseldorf, op s 'werelds grootste wijnbeurs.

 

Wat waren de hoogtepunten? Een complete samenvatting van 3 dagen ProWein!

Prowein 2024: hoogtepunten, trends en cijfers

Sustainability & Spirits

Prominente thema's op de beurs: duurzame ontwikkeling en de spannende wereld van sterke dranken. 

Sustainability

Hier werd ik écht blij van: Sustainability zag je overal terug, en duurzaam werken hoorde er bij vrijwel iedere standhouder ‘gewoon’ bij.

 

Een paar duidelijke thema’s:

  1. Duurzaam werken in de Wijngaard: van PIWI’s tot Organic World
  2. Packaging
  3. Herbruikbare flessen

Spirits

De Spirits markt groeit, er wordt een blijvende toenemende vraag verwacht tot en met 2030. 

 

Daarom pakte ProWein uit met 1 drukbezette hal met sterk, én een hal gericht op speciaal bieren, ciders en andere dranken van over de hele wereld. 



3 dagen lang wijngekte: Dit jaar bezochten 47.000 bezoekers uit 135 landen de beurs. 


Sustainability

Sustainability Trend #1 Vineyard: van PIWI’s tot Organic World

PIWI's

Schimmel blijft één van de grootste uitdagingen in de biologische wijnbouw. Geen wonder dus dat wijnproducenten in heel Europa zijn gaan experimenteren met PIWI’s, schimmelresistente druivensoorten.

 

Minder schimmel betekent minder bestrijdingsmiddelen, een betrouwbare opbrengst én minder tractorritten. Ze weerstaan krachtig de grillen van de natuur, waardoor veel ritten – en dus CO2 – in wijngaarden worden bespaard.

 

PIWI’s maakten vorig jaar al hun intrede, en deze trend zet door: wij hebben weer heerlijke varianten mogen proeven. Waaronder een IJswijn van Souvignier Gris, een druif die het ook in NL goed doet!

Organic World

Organic had zijn eigen gebied. Hier presenteerden oa. De 2 grote NGO’s IWCA en SWR zichzelf en hun low-emission wijnen. Hun doel: de gehele keten verduurzamen: van chemie in de wijngaard tot verpakkings- en flesgewicht en emissiearme logistiek.

Sustainability Trend #2 Packaging

Eindelijk! Transport wordt vaak vergeten als we het hebben over duurzaamheid. Hoe zwaarder de wijnfles, hoe meer uitstoot. Lichtere flessen hebben meteen impact, maar die worden nog niet echt omarmd door de internationale wijnwereld.

 

Vooral de Italianen en Bordolezen willen hun wijnen nog wel eens in enorm zware flessen verkopen. Want, I quote: ‘Hoe moeten we anders laten zien dat het om échte kwaliteitswijnen gaat?’

 

Voilá, daar kwam het antwoord van Franse glasgigant Verallia en de Spaanse flessen maker Estal. Zij maken o.a. hoge kwaliteit recylebare flessen. Op de beurs presenteerden ze hun lichtgewicht flessen, vanaf -50 gram lichter.

 

Ook tof: Om de flessen een premium uitstraling te geven hebben ze een hele reeks designers gevraagd out of the box te denken, en hun ideale wijnfles te ontwerpen. Deze pareltjes stonden te shinen op de beurs!

Sustainability Trend #3 Herbruikbare flessen

Nog zo’n thema waarvan het eigenlijk raar is dat we het niet al doen: het hergebruiken van wijnflessen. 

 

Recyclen vs Hergebruiken

Glas is oneindig recyclebaar. Het gaat niet achteruit in kwaliteit of zuiverheid als het wordt omgezet in nieuwe flessen of potten. Dit maakt glas tot een van de meest duurzame materialen en betekent dat het recyclen van lege wijn- en bierflessen altijd een verantwoorde actie is.

 

Het recyclen van glas kost alleen nog steeds veel energie. Voor het recyclen van 1 kg glas is zo’n 600-800 kWh energie nodig. Bijvoorbeeld voor het omsmelten. Het verminderen van glasafval en het hergebruiken van de fles zelf is nog altijd het best voor het milieu. 

 

Bierflessen recyclen we al wel, dus waarom wijnflessen eigenlijk niet?

Dat was ook het idee van de Duitse wijnregio Württemberg. Zij zijn gestart met een trial: Wein-Mehrweg. Het leveren, en ook weer ophalen, schoonmaken en hervullen van flessen. Hopelijk blijkt deze proef succesvol, en kunnen ze de kleine trial omzetten naar een groter aanbod! Nu nog met alleen Duitse wijnen, en een klein aanbod van o.a. Italiaanse wijnen. 

 

Dus, wil jij next level duurzame wijnen aanbieden? Ga dan zeker eens kijken het concept van Wein-Mehrweg!


Bierflessen hergebruiken we al wel, dus waarom wijnflessen eigenlijk niet?


Spirits

Enkele Hoogtepuntjes:

  • Single malt whiskey, gerijpt op Amarone vaten van Spenner – Wauw!
  • Cognac en Brandy – waarbij je geen oude man en leren Chesterfield nodig hebt om er van te genieten
  • Cocktails en Ready to Drink: ja, wat moet ik zeggen? De vers geshakete EN de verschillende premixes en RTD’s (compleet mét schuimrand) smaakten goed. De tweede categorie een mooie oplossing voor horeca zonder kennis, kunde of handjes om een mooie cocktail te maken.        

Indrukwekkend, groots en internationaal. De Spirits hal bruiste! 


Overige Trends

  • La Vie en Zero: Natuurlijk waren er ook genoeg 0% en laag alcoholische wijnen te proeven, bij verschillende wijnmakers.
  • Bubbels: Champagne, Franciacorta, Sekt en alle andere vormen van mousserende wijn.
  • AI en tech: Robots in de wijngaard & tech om bijvoorbeeld waterschaarste tegen te gaan. 

Marketing: 

  • AI en AR (pratende flessen die je het verhaal achter de wijn vertellen!) 
  • Hoe je marketing in zet om je doelgroep te bereiken, die aan je te binden en meer sales te genereren. 
  • Point of Sale oplossingen als digitale sommeliers, ads en inzicht van klantdata voor winkels. 

Nederland als wijnland was nog niet vertegenwoordigt, al speelden we wél een grote rol in de Spirits hal, en zorgde huurheld Boels met 300 man personeel voor o.a. 1,2 - 1,5 miljoen schone glazen per dag!

 

En zij verzorgden niet eens alle hallen...😳 


Highlights

Naast de wijntrends waren absolute hoogtepunten: 

  • De Events
  • Trend Hour Tastings
  • The Concept Store

Highlight #1 De Events

  • Orange Hour, een netwerkevent van het Duitse Wijn Instituut, speciaal voor Nederlandse wijnprofessionals. Altijd enorm gezellig, én enorm waardevol.
  • Big Bottle Event, Alto Adige. Wat hebben we hier een mooie wijnen geproefd! Diep onder de indruk van een 2012 Riesling van Weingut Falkenstein. En van de overall kwaliteit van de Alto Adige wijnen.
  • Big Bottle Event, VDP. Hier was het een drukte van jewelste! Prachtige wijnen, en leuke gesprekken. 

Highlight #2: The Concept Store

De manier waarop je wijn presenteert, is bepalend voor de verkoop. 

 

In deze concept winkel presenteerde ProWein 5 verkoop verhogende innovaties:

Prowein trends: The Concept Store
  • Interactieve digital signage
  • Narrowcasting met advertenties en eye tracking. Gebruik je scherm voor promotie van jezelf, én anderen, en breng alleen in rekening wat écht gezien wordt. Handig! Met verschillende contentkalenders stel je dit gemakkelijk in. Scant een klant een product? Dan schakelt je systeem naar de info achter de wijn.
  • Zelfbedieningsproeverij van By the Glass.
  • Een AI-sommelier: scoorde op onze mini test met andere bezoekers een stabiele 7,5
  • Herbruikbaar flessensysteem: Trial van Württemberger wijnmakers, 50x hervulbaar =  90% energiebesparing!

Later meer over deze evolutie in verkoopstrategieën! 

Highlight #3 De Trend Hour Tastings

Begeleide sessie óf rondleiding georganiseerd door de ProWein Trend Scouts.

 

Wij deden mee aan de Spirits walk, hierbij bezochten we verschillende stands en proefden we de trends on-the-spot onder begeleiding van Trend Scout Jürgen Deibel. Van Tequila en Mezcal tot een nieuwe generatie Brandy en Koreaanse likeuren. 


De gemiddelde bezoeker proefde 40 proefjes per dag. 


Conclusie

2012 Riesling van Weingut Falkenstein, Alto Adige: WAUW!
2012 Riesling van Weingut Falkenstein, Alto Adige: WAUW!

ProWein blijft een internationale grootheid, het leek wel iets rustiger dan vorig jaar. Helaas was er, net zoals vorig jaar, weer een staking in het OV, en ik ben wel bang dat die pijn gaat doen. 

 

Dat nam niet weg dat het weer 3 dagen lang wijngekte was: Dit jaar bezochten 47.000 bezoekers uit 135 landen de beurs. (vorig jaar: 49.000 bezoekers uit 141 landen).

 

Totaalpakket

Voor ons was het weer een waar spektakel, met een groots internationaal aanbod, én publiek, de oplossingen voor pijnpunten in de huidige markt, de trends, het netwerken en natuurlijk het ontdekken van indrukwekkende wijnen en regio's. 

 

Regio's die indruk maakten

De Alto Adige maakte indruk met hun waanzinnige wijnen, net zoals Duitsland en Oostenrijk. 

 

Ook hebben we heerlijke Bulgaarse en Braziliaanse wijnen gedronken, die waren nog vrij nieuw voor ons. 

 

Wat waren de meest opwindende wijnen of producenten die jouw aandacht trokken?

Meer Lezen

Wijn trends op Vinexpo
Wijntrends op Prowein 2023
Wijntrends op WBWE 2023

Kim Modder, wijnspecialist en oprichter Wijn Wine Wein

Geschreven door Kim, wijnliefhebber, fietsfanaat en reisgek. 

 

Ben jij ook op ProWein geweest? Wat was je indruk? Heb ik nog iets gemist? 

 

En, wat waren de meest opwindende wijnen of producenten die jouw aandacht trokken?

 

PS. wil je op de hoogte blijven van de nieuwste wijnkennis, infographics, wijnreizen en meer? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Zeer onregelmatig, maar toch 1-2x per maand de lekkerste wijnmail in je inbox:) 

 

Veel wijnproefplezier :)

 

Groetjes Kim


Reactie schrijven

Commentaren: 0

Achter de schermen bij Wijn Wine Wein

Wijn Wine Wein is speciaal voor wijnliefhebbers die meer willen leren over wijn. Op een makkelijke, en vooral hele leuke manier ga je zelf aan de slag, gewoon thuis.

 

Meer weten over mij of achter het idee van Wijn Wine Wein? Klik dan hier

Heb je een (wijn)vraag? Mail, app of bel me! Mocht ik niet opnemen, bel ik zo snel mogelijk terug 

Tel: 06 57 54 59 82

Geen alcohol onder 18

Verantwoord genieten: <18? Dan is deze website niet voor jou. Wij verkopen geen alcohol aan minderjarigen. Bij bestelling wordt om je leeftijd gevraagd, en bij aflevering vindt er een leeftijdscheck plaats.