De World Bulk Wine Exhibition (WBWE), hét evenement voor de internationale wijnindustrie, vond ook dit jaar plaats in de RAI in Amsterdam.
Grote spelers kwamen samen om deals te sluiten die invloed hebben op de wijnmarkt wereldwijd. Van supermarktwijnen tot groothandeldeals: deze beurs bepaalt wat wij straks in ons glas hebben.
Alles gaat hier in grote hoeveelheden (duizenden liters). In flessen, Bag in Box (BiB), containers of in tanks.
Met bulkwijnen goed voor maar liefst 33% van de wereldwijde wijnmarkt, biedt de WBWE een uniek inkijkje in de zakelijke én innovatieve kant van wijn.
Lees hier alles over de innovaties, hoogtepunten en belangrijkste trends van 2024.
Ontwikkelingen op WBWE: World Bulk Wine Exhibition
Om een goed beeld te krijgen volgde ik de lezingen en sprak ik met zoveel mogelijk producenten en bezoekers:
- Welke ontwikkelingen zien de producenten?
- Wat voor invloed hebben die op de wijnwereld?
- Welke innovaties en nieuwe technieken zijn er?
- Welke trends zien de bezoekers, en wat vinden zij van wijn in blik, en no en low?
Toekomstverwachtingen
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Echt rooskleurig waren de toekomstblikken niet. En, eerlijk? Dat had ik ook niet verwacht.
Na de dramatische cijfers van 2023, volgt nu een historisch lage oogst in 2024. Extreem weer, overstromingen en hittegolven zorgden voor de laagste oogst sinds 1961.
Dan is het bijna een geluk dat de consumptie wereldwijd daalt...
Moeten we dan bang zijn dat we geen wijn meer kunnen drinken? Gelukkig niet!
Thema's
Innovatie en duurzame oplossingen stonden centraal.
In de bulkwijnmarkt draait alles natuurlijk om schaal en efficiëntie.
Wijnproducenten en inkopers richten hun processen zo slim mogelijk in om marges te maximaliseren.
Dit heeft niet alleen economische voordelen, maar drijft ook duurzame oplossingen zoals efficiëntere logistiek, creatieve verpakkingen en innovatie in productietechnieken (bijvoorbeeld voor alcoholvrije wijn).
Een wereldwijd aanbod komt samen. Met een bijna bovenmenselijke precisie jagen inkopers dat aanbod er in 2 dagen doorheen.
Wat maakt de WBWE uniek?
De WBWE is een beurs waar praktisch zaken gedaan wordt. Iedereen weet precies waar hij naar op zoek is.
Bezoeken worden van te voren haarfijn ingepland. Met hulp van uitgebreide filters vinden inkopers precies wat ze nodig hebben: precies die éne wijn die voldoet aan alle eisen.
Bijvoorbeeld:
- Een Pinot Grigio uit Friuli Venezia Giulia
- Van een wijnhuis die tussen de 1,000 en 10,000 hl produceert (want volume, maar exclusiviteit)
- Biodynamisch is
- Of in transitie is naar biodynamisch
- Prijs onder de €2 per liter
- Aangeleverd in tank om zelf te bottelen
- Minimaal 6 maanden rijping, waarvan 2 op staal en 4 op fles
- Minimaal DOC
- Met een minimaal alcoholpercentage van 11 en max 12,5%
Wat valt op? Nou, ten eerste de enorme efficiëntie in beursbezoek en gesprekken.
Wat speelde er op de beurs?
Veranderende consumententrends, een wereldwijde daling in wijnconsumptie, en zorgen.
Zorgen wereldwijd
- Over klimaat en verduurzaming, en stijgende alcoholpercentages door het warmere klimaat.
- Over gezondheid en de druk vanuit de overheid op consumenten om minder alcohol te drinken.
- Over toegenomen problemen in de logistiek van bulkwijnen.
Verwachting
De verwachting is dan ook een verdere daling in wijnverkoop. Vele mooie wijngaarden (nu al -0,5%) zullen gerooid gaan worden.
Is de wijnindustrie dan verdoemd? Zeker niet. Er zijn nog voldoende kansen, maar deze moeilijkere tijden vragen wel om een flexibele houding, en meebewegen.
Trends
- Steeds betere-alcoholized vs 0% Wijn
- Wijn met smaakjes: gerijpt in Bourbon vaten, met extra aroma's, noem het op.
- Kwaliteit en marketing gaan het verschil maken
Quote Robert & Irem: ''In de-alcoholised (0.5%) zit net zoveel alcohol als in een banaan... ''
Dé trend op WBWE: De doorbraak van No en Low
De categorie No en Low alcoholische wijnen groeide wel explosief, met een stijging van 9% in 2024.
Waarom?
- Gezondheid: Consumenten zoeken naar alternatieven voor traditionele wijn.
- Kwaliteit: De smaak en het aanbod verbeteren snel, vooral bij mousserende en witte varianten.
- Nieuwe markten: De vraag groeit in landen als India, Dubai en de VS.
De-alcoholized versus alcoholvrije wijn
Even de diepte in:
- Voor 0,75 cl de-alcoholized wijn heb je 1 liter normale wijn nodig, waarvan je de alcohol bijvoorbeeld verdampt. PS. Dat is dus niet zo duurzaam...
- 0% wijn is nooit wijn geweest. Hier worden smaakstoffen toegevoegd aan deels gefermenteerd druivensap, waardoor het geen 'echte' wijn is.
Wat vinden de experts? Paneldiscussie: 0.0% vs 0.5%
Tijdens de Academy sessies werd er ingegaan op de toekomst van no en low wijnen, en proefden we een paar pareltjes uitgezocht door Irem Erem (Bev Zero en Familia Torres) en Robert Joseph (Wine International en the London International Wine Challenge).
''We streven allemaal naar goede 0.0%, maar WAAROM?''
0.0% klinkt natuurlijk lekker. Maar wist je dat er in een banaan ongeveer dezelfde hoeveelheid alcohol zit? (0,2%). In een overrijpe zelfs 0,4%. En hetzelfde geldt voor mango's.
Irem: 'Bij de vergisting van wijn worden allerlei esters gevormd, die zorgen voor smaak en aroma.
- Bij een 0.5% wijn wordt de alcohol er nagenoeg helemaal uitgefilterd, maar de esters blijven. En de smaak en aroma's dus ook.
- Bij een 0.0% worden aroma's toegevoegd aan druivensap om het op wijn te laten lijken, die categorie is een stuk minder als je het mij vraagt. En we moeten wel eerlijk zijn over wat we doen.
In mijn optiek is de-alcoholized de toekomst. Binnen 5 jaar kunnen we alcoholvrije wijnen maken die in een blinde proeverij concurreren met 'echte' wijn.
En vergeet niet: eigenlijk concurreert alcoholvrije wijn niet met wijn, maar met andere, niet-alcoholische dranken als 0.0 bier, cola en sapjes.
Ook de LVMH group investeert in premium alcoholvrije wijnen. Nog een teken dat No en Low de komende jaren gaat groeien.
Andere Hoogtepunten op de Beursvloer
Academy sessies
Lezingen over trends als low/no alcohol, duurzame logistiek en de rol van marketing in de wijnverkoop.
Innovatieve Start Up: Magic Wine
Dit is omdenken op zijn best.
Wijn verzenden is duur. De oplossing? Ingedroogde wijnmost in vacuüm zak.
- Geen vocht, dus minder gewicht.
- Geen alcohol, dus minder BTW.
- Geperst in vacuüm zak, dus minder volume.
- Minder transport bewegingen en dus ook minder CO2 uitstoot.
- Geen flessen, dus geen breukrisico.
De most vergist na toevoeging van water, en wordt vanzelf wijn.
Een soort do-it-yourself wijn maak set, in 7 stappen!
Silent Tasting Room
Honderden wijnen blind proeven, en daarna pas meer lezen over druif, regio en producent. Die je meteen kunt bezoeken op de beurs!
Deze wijnen maakten (onder andere) indruk:
- Een licht gerijpte Chardonnay van Hammeken Cellars, een modern Spaans wijnhuis.
- Een hele mooie, zachte Grüner Veltliner van Domäne Baumgartner, Oostenrijk
- De 0.0% Natureo Sparkling Rosé van Torres
Mijn toekomst? Wél wijnkleurig
Wat ik denk? Ik zie de toekomst van de wijnwereld minder zwart in. Ik zie dat wijnliefhebbers:
- Bereid zijn alternatieve verpakkingen te omarmen. Vooral jongeren. Wijn in blik? No problem.
- Inderdaad bewuster drinken, maar dat lijkt me juist een goede beweging.
- Op zoek zijn naar wijnbeleving, kennis & infotainment
- En ja: wel een mooie prijs-kwaliteit verhouding willen. Óf een premium wijn.
En no en Low? Ja, er zijn nu al hele mooie exemplaren, en ik voorspel dat die in de nabije toekomst alleen nog maar beter worden!
Meer Lezen
Conclusie: Wat verwacht jij van de toekomst van wijn?
De WBWE blijft dé plek voor innovatie en zakendoen in de bulkwijnindustrie. Of het nu gaat om duurzame logistiek of de opkomst van alcoholvrije wijnen, deze beurs laat zien hoe de markt zich aanpast aan nieuwe uitdagingen.
Voor ons, als wijnliefhebbers, betekent dit dat we kunnen blijven genieten van verrassende wijnen.
Wil je meer leren over de trends en ontwikkelingen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief, en blijf mijn blog volgen. Ik houd je op de hoogte van de laatste trends, en alle grote wijnbeurzen zoals Vinexpo en ProWein.
PS: Wil je ook het beste uit je wijnmarketing halen? Neem contact op en ik help je graag! 😊
Groetjes Kim
--- Dit is een advertentie, einde artikel ---
Reactie schrijven