Hoogtepunten en Wijntrends op WBWE 2023

6000 bezoekers, uit 58 landen. De WBWE, World Bulk Wine Exhibition, is een internationale wijnbeurs in Amsterdam. Een plek waar de grote wijnspelers bij elkaar komen, ingericht om ter plekke werelddeals te sluiten. 

 

Hier vind je mensen die in grote hoeveelheden (duizenden liters, per pallet, of container) wijnen in- en verkopen. Prachtige Rhône wijnen, Prosecco's, maar ook mooie basiswijnen uit de rest van de wereld: waarvan het de bedoeling is dat de koper daar nog iets mee doet, bijvoorbeeld bottelen, rijpen, of mousserend maken. Deze wijnen zijn goed voor 32% van de totale wijnmarkt! 

 

En de kopers? Dat zijn bijvoorbeeld de mensen die bepalen welke wijnen er in de schappen van je lokale supermarkt staan, inkopers van groothandels of grote verkooppartijen. 

Ontwikkelingen op WBWE: World Bulk Wine Exhibition

Trends wijn wereld WBWE

Fascinerend om te zien welke ontwikkelingen van invloed zijn op deze wereldspelers. 

 

Waar moet je zoal aan denken?

 

Globale factoren, zoals logistiek, maar ook lokale wetgeving (voor ons: alcoholtax in NL) en veranderende consumentenvoorkeuren. 

 

Om een goed beeld te krijgen volgde ik de lezingen en sprak ik met zoveel mogelijk wijnmakers en bezoekers:

  • Welke ontwikkelingen spelen er die voor hun van invloed zijn?
  • Hoe kiezen wijnmakers de druiven van de toekomst?
  • Hoe en aan wie willen zij het liefst hun wijn verkopen, en welke prijsstrategie past daarbij?
  • Welke trends zien de bezoekers, en wat  vinden zij van trends als wijn in blik, en no en low?
  • Waar letten de kopers op bij het kiezen van hun volgende wijn en leverancier? 

--- Dit is een advertentie, lees verder onder dit blok ---


Terugkijkend ben ik vooral onder de indruk van de innovatieve manier van denken onder deze spelers - daar kunnen we zeker nog iets van leren! 


Wijn Trends en Ontwikkelingen 2023 - 2024

Om maar met de deur in huis te vallen: Nee, echt rooskleurig zijn de toekomstverwachtingen niet.

 

Moeten we dan bang zijn dat we geen wijn meer kunnen drinken? Gelukkig niet! Tot en met 2032 wordt er nog steeds een lichte groei in consumptie, en een grote groei in waarde verwacht. 

 

The bad

  • Nog een extra alcoholtax in Nederland zorgt ervoor dat de wijnprijzen volgend jaar met 8,4% stijgen. Een fles van €10,00 kost dan €10,84.
  • Oorlogen & de wijnmarkt: Dit jaar werd wederom getekend door stijgende brandstof- en vrachtkosten en grote verstoringen in de wereldwijde scheepvaart, wat resulteerde in een slechte betrouwbaarheid en hobbelige aankomsten van zendingen.
  • Tekort aan glazen wijnflessen. Fabrieken produceren minder: eerst door Corona, nu door te hoge brandstofkosten. 
  • Dalende wijnconsumptie: wereldwijd drinken we steeds minder. Wereldwijd -1%, in Europa -2%. 
  • Oogsten: 2023 gaat de boeken in als het jaar met de laagste wijnproductie sinds 1961. De oogsten van Italië en Spanje zijn zwaar getroffen, en ook landen als Australië, Argentinië, Chili en Zuid-Afrika hadden te maken met extreme weersomstandigheden. De oorzaak? Je voelt hem al aankomen: Klimaatverandering.

The good

  • Groei in kwaliteitswijnen en mousserende wijnen.
  • Oogsten: Landen die wel een bovengemiddelde oogst rapporteerden? Duitsland, Frankrijk, Portugal en Nieuw-Zeeland.
  • Het tekort aan glas leidt tot een geforceerde, maar ergens ook gewenste, shift naar alternatieve en meer duurzame verpakkingen. 
  • De Argentijnse wijnmakers waren blij: de nieuwe regering creëert kansen. Geen exportbarrières en quota's meer! 
  • Marketing & storytelling: het verhaal achter de wijn speelt een grote rol in het aankoopproces. 

Wat wij daar van zien? Nou, we voelen het ten eerste in onze portemonnee.  


Dé trends op WBWE

Toegenomen kosten, onzekerheid in leveringen, een lage oogst en veranderende consumententrends...

 

De verwachting is dat dit in ieder geval tot minder wijnverkoop zal leiden, vooral in het middensegment. En verder?

 

Trends

  1. De-alcoholized vs 0% Wijn
  2. (Geforceerde) duurzame keuzes: van wijngaard tot glas
  3. Kwaliteit en marketing gaan het verschil maken

Wijntrend #1 No en Low

World bulk wine exhibition 2023

Ja, dat er vraag is naar alcoholvrije wijn, dat merk ik ook. En het aanbod wordt steeds beter! 

 

De-alcoholized versus alcoholvrije wijn

Voor 0,75 cl de-alcoholized wijn heb je 1 liter normale wijn nodig, waarvan je de alcohol verdampt. PS. Da's dus niet zo duurzaam...

 

0% wijn is nooit wijn geweest - en heeft dit probleem niet. Hier worden smaakstoffen toegevoegd aan deels gefermenteerd druivensap, waardoor het geen 'echte' wijn is. Hier werd ook een kans gezien voor de Halal-markt. 

 

Low

Ook wijnen met lage alcohol zie je veel, en zijn erg lekker! Australische wijnmaker Free Run Juice vertelt dat zij erg veel geëxperimenteerd hebben in hun 'grape nursery'.

  • Om nieuwe druiven te vinden die het goed doen in hun klimaat
  • Om een wijn te creëren die lekker is, én lage alcohol heeft
  • Ze hebben zelfs een leuke, lekkere rode wijn, mét een laag alcoholpercentage

Die grape nurseries, en het selecteren van druiven die het beter doen in het veranderende klimaat zie je in Europa ook wel, maar een stuk minder. Vaak vanwege wetgeving die voorschrijft welke druiven in welke wijn mogen. 

 

Conclusie?

Low wijnen: lekker als terraswijn!

 

Mousserende alcoholvrije wijnen zijn er, en zijn vaak goed. De witte alcoholvrije wijnen komen in de buurt, van rood was ik nog niet overtuigd. De-alcoholized komt wat mij betreft meer in de buurt dan 0%.

 

Wijntrend #2 Duurzaam

Hogere kosten leiden tot geforceerde oplossingen. 

 

Lichtere verpakkingen zijn nu eenmaal goedkoper om te verzenden... Vermenigvuldig dat met miljoenen liters, en je bent opeens een stuk duurzamer. Wat waren veelbesproken thema's?

  • Alternatieve verpakkingen, zoals wijn in blik, BiB, en recyclebare pakken. 
  • Minder zware flessen, en recyclebare flessen.
  • Bottelen op de eindlocatie. Omdat wijn in bulk verzonden wordt, is het minder zwaar, neemt het minder ruimte in, kost het minder en loop je minder risico op bv breuk tijdens verzending. Nadeel: BOB wetgeving. Wijnen met een beschermde oorsprongsbenaming, zoals een AOC of DOC, moeten gebotteld worden in de regio waar ze vandaan komen.
  • Plastic Packaging Tax en de invloed op wereldwijde verzending in bulk bags. 
  • Lokaal = duurzaam. Kansen voor Europese wijnen. Minder risico tijdens verzending, en een lagere carbon footprint dan wereldwijde verzending leiden tot een groei van 'lokale' wijnen.

Conclusie?

Dat we de wijnwereld duurzamer kunnen maken, daar ben ik van overtuigd. Afscheid nemen van te zware flessen en flessen met een diepe ziel hadden we al moeten doen.

 

Maar ik denk dat we meer kunnen. Wie weet kunnen we ook in Europa meer met bottelen op de eindlocatie? (Spannend, ik weet het...).

 

Of, net zoals Zweden meer wijnen in BiB aanbieden en kopen? Voor wijnen, die bedoeld zijn om binnen enkele jaren te drinken lijkt dit me geen probleem. 

 

Opvallend: de meeste jongeren op de beurs zijn best te spreken over de smaak van wijn in blik. Zeker voor wijnfestivals zie ik hier een kans! De wijn in blik trend, BiB en de alternatieve verpakkingen zie je veel minder terug bij de wijnmakers zelf.

Wijntrend #3 Kwaliteit en Storytelling

World bulk wine exhibition 2023

Dit vond ik super leuk om te horen! Het geloof in marketing, storytelling en sterke merken.

 

Vrijwel iedereen, beursbezoeker en wijnmaker, gaf aan dat zij inzetten op betere wijnen. Dat ze niet geloven in concurreren op prijs alleen. En dat het creëren van sterke merken voorop stond. Het moest meer over het verhaal achter de wijn gaan - daar zou je als verkoper het verschil mee maken. 

 

Kortom: het verhaal achter de wijn moet verteld worden! Of dat verhaal nu gaat over het merk, de druif, de regio of de wijnmaker - storytelling gaat een grotere rol spelen.

 

PS: Hulp nodig bij het in de markt zetten van je nieuwe wijnmerk of het vertellen van je wijnverhaal? Dan help ik je natuurlijk graag!


WBWE panelleden: duurzaam produceren én verzenden is nu eindelijk van dusdanig belang, dat het een vereiste is in tenders van grote inkopers. 


Hoogtepunten op de Beursvloer

WBWE Silent tasting room

Silent Tasting Room

De Silent Tasting room is altijd een hoogtepunt, en ook dit jaar weer verrassend. Honderden wijnen blind proeven, en kijken wat er boven uit steekt. Daarna pas meer lezen over druif, regio en producent. Die je meteen kunt bezoeken op de beurs!

 

Wij proefden een paar heerlijke Côtes du Rhônes, (o.a de Viognier & Grenache Blanc van du Castelas) Pinotages (Z-A) en een Verdejo (van Cuatro Rayas, ES) smaakten naar meer. Intens van geur, met rijp, bijna tropisch fruit. Die had ik nooit herkend als Verdejo!

 

Innovatie

Het collectieve en innovatieve denken van deze grote spelers maakt indruk: zij zien duurzame oplossingen, ook buiten de wijngaard. Van grape nurseries, verzending, labeling en packaging: bij elke stap wordt goed nagedacht over de carbon footprint, en hoe die verkleint kan worden. 

 

Kleine flesjes

Tof: een innovatie in kleine verpakkingen!

 

Deze jongens uit Amsterdam hebben een machine ontwikkeld om wijn uit fles in kleinere flesjes te bottelen. Handig om samples toe te sturen aan potentiele klanten, wijnopleidingen op afstand (lees: geen 7 flessen per les openmaken) en wijnproeverijen in klein gezelschap. PS. Wél 2x glas, dat is dan weer niet zo duurzaam... 


Leuke ontdekking van de Australische wijnproducent Free Run Juice: een sappige, juicy en laag alcoholische rode wijn, om gekoeld te drinken. Zij drinken hem na het surfen op het strand ;)


--- Dit is een advertentie, lees verder onder dit blok ---

Wat ik denk? Ik zie dat wijnliefhebbers:

  • Schoorvoetend bereidt zijn om uit duurzame overwegingen alternatieve verpakkingen te omarmen, vooral jongeren.
  • Op zoek zijn naar meer kennis & infotainment 
  • Nieuwsgierig zijn en verschillende soorten wijn willen proeven en ontdekken
  • Geïnteresseerd zijn in het verhaal achter de wijn
  • Vaker thuis van wijn genieten, eventueel inclusief diner of lekkere hapjes. 
  • En ja: wel een mooie prijs-kwaliteit verhouding willen.

WBWE wijnmakers als kopers zijn het eens: goede wijn is de basis, maar het verhaal achter de wijn maakt het verschil. Zij zetten in op het vertellen van dat verhaal. Marketing gaat het verschil maken!


Meer Wijntrends en Cijfers in de komende Blogs:

Januari 2024: Hoogtepunten + Trends Horecava, WineProfessional 2024

Februari 2024: Hoogtepunten en Trends Vinexpo, Parijs 2024

Maart 2024: Hoogtepunten en Trends Prowein 2024


Kim Modder, wijnspecialist en oprichter Wijn Wine Wein

Geschreven door Kim, wijnliefhebber, fietsfanaat en reisgek. 

 

Marketing als wijntrend - erg leuk om te horen! Als je daar hulp bij nodig hebt, neem dan contact met me op. Ik help je graag. 

 

Wijntrends voorspellen, het blijft lastig! Toch zijn er bepaalde factoren die wijn in- en verkoop beïnvloeden, en dus kun je wel een béétje in de toekomst kijken. 

 

Over de toekomst gesproken: Ik voorspel dat ik je ook in 2024 op de hoogte houd van wijn trends en ontwikkelingen! Vlak na ons bezoek aan de grote wijnbeurzen lees je hier weer de nieuwste inzichten. 

 

Of de voorspellingen uitkomen? We gaan het zien! 

 

Terugkijken? Lees dan de samenvattingen van WBWE, VinExpo en ProWein van vorig jaar!

 

PS. wil je op de hoogte blijven van de nieuwste wijnkennis, infographics, wijnreizen en meer? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Zeer onregelmatig, maar toch 1-2x per maand de lekkerste wijnmail in je inbox:) 

 

Veel wijnproefplezier :)

 

Groetjes Kim


--- Dit is een advertentie, einde artikel ---

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Achter de schermen bij Wijn Wine Wein

Wijn Wine Wein is speciaal voor wijnliefhebbers die meer willen leren over wijn. Op een makkelijke, en vooral hele leuke manier ga je zelf aan de slag, gewoon thuis.

 

Meer weten over mij of achter het idee van Wijn Wine Wein? Klik dan hier

Heb je een (wijn)vraag? Mail, app of bel me! Mocht ik niet opnemen, bel ik zo snel mogelijk terug 

Tel: 06 57 54 59 82

Geen alcohol onder 18

Verantwoord genieten: <18? Dan is deze website niet voor jou. Wij verkopen geen alcohol aan minderjarigen. Bij bestelling wordt om je leeftijd gevraagd, en bij aflevering vindt er een leeftijdscheck plaats.